11 Mayıs 2022 Çarşamba

Akan Trafikte Nasıl Sürmeliyiz

Bu yazı da https://t.me/TurkiyeMotorcularGrubu 'ndan Motosiklet Guru'su Remzi Öztürk abimizden:


Akan Trafikte Nasıl Sürmeliyiz Konusunda;

Bir platformda benim:

"Motor kullanırken diğer araçlardan en az %10 daha hızlı gitmeye gayret etmeli. Bu şekilde sadece ön tarafa konsantre olup, arka trafiği kontrol yükünü azaltmalı. 

Sollayıp geride bıraktığımız her aracın, aslında kurtulunmuş birer potansiyel tehlike olduklarının bilincinde olmalı." 

diye yazmam üzerine gelen bir itiraz:

"herhalde çok şeritli bir yoldan ve bulunduğun şeritteki hızdan bahsediyorsun, diye düşünüyorum. Ama her durumda aynı görüşü paylaşmıyorum. %5,10,20 fark etmez, bulunduğun şeritteki araçlardan sürekli daha hızlı olmak gibi bir sürüşü öngörüyorsan; durmadan araç geçmen (ya da sollaman) gerekecektir. Çok şeritli yollarda bunu sol şeritlere geçerek sağlayabilirsin ama ya zaten en sol şeritte isen? Çift yönlü tek şeritli yolda isen sürekli sollama girişimi içinde olman gerekecek ve kaçınılmaz olarak da bazen zorlamalar yapmaya yani örneğin iki araç arasından geçmeye kalkacaksın. Ben çok şeritli yollarda, önümdeki araçla güvenlik mesafesi bırakarak, bulunduğum şeridin akış hızını dikkate almaya çalışıyorum. Tek şeritli yollarda ise, şeridin akış hızından daha hızlı sürmeyi amaçlayarak, sürekli sollama baskısı altında olmaktansa, rahatsız edici yavaşlıkta bir akış hızı olmadıkça diğer araçlara uymayı, eğer sollama yapmaya karar verirsem de, kitaba %100 uyan, açık ve net görüşlü, %0 (tabii ki böyle bir oran yok!!) riskli bir sollama öngörüyorum"

Cevaben demişim:

"Daha başında yazayım, evet bu dediğim, araçlardan biraz daha hızlı gitme olayı öncelikle çok şeritli yollarda olmak üzere, diğer tek şeritli gidişli gelişli yollar için de geçerli. 

Bu durum, haliyle sürekli araç solluyor mu olacağız sorusunu akla getirir. 

Aslında formül basit. Aikodo'nun da temeli olan basit kural: "Düşmanın önünden çekil." 

Gidebiliyorsak gitmek, gidemiyorsak yol vermek. Kendimizi motor üzerinden güvensiz bulacağımız bir konuma sokmamak. 

Bu vesile ile şehir sürüşünde bir başka konu daha gündeme geliyor. 

"Lane splitting" denen şerit arası gitme.  (filtreleme)

Amerika'da bir dergi editörü, kask konusunda bir yazı için ulusal kaza araştırmaları merkezini arıyor. Telefona tesadüfen Hary Hurt çıkıyor, Meşhur motosiklet kazaları araştırmacısı. Hary Hurt'ün arabasına arkadan girmişler boynu sakatlanmış, ameliyat olmak zorunda kalmış. 

"Var ya, motorda olsaydım ne güzel aradan giderdim, böyle bir bela da başıma gelmezdi" diyor.

Konuya başkaları da dahil oluyor ve katkıları geliyor:

"ride like to fish at the river."

yani nehirdeki balık gibi sur. 

ne hızlı gideceğim diye kanır, ne yavaş. 

trafiğin doğal akışında bir balığın kıvraklığındayız sonuç olarak diğer motorlu taşıtlara göre. 

genel olarak akan trafiğin %10 üzerinde gitmek avantaj sağlayıcı bir durumdur. ama bunu yaparken doğal sürüş ritminizi kaybetmemek şartı ile... 

çevrenizde 360 derecelik bir güvenlik bölgesi çizin zihinsel olarak ve o bölgeye size tehlike yaratacak hiç bir şeyin girmesine müsaade etmeyin. 

gireni çekip vurmayın da tabi ki. konumunuzu değiştirip güvenli bölgenizi tekrar oluşturun. 

unutmayın motosiklet %80 zihinsel olarak sürülmeli. kalan %20 ise isin fiziksel yanı... yani fiziksel sürüş becerilerimizi geliştirdiğimizden çok daha fazlasını zihinsel sürüş becerilerimizi geliştirmek için harcamalıyız."

Bir başkası:

"Trafikten biraz daha hızlı olmak önerisi, motosikletin sağladığı avantajları kullanıp, dezavantajları elimine etmekle alakalı. 

Her konuda olduğu gibi sağlıklı uygulanabilmesi, bu bilginin doğru kullanılmasına bağlı tabi ki. 

Temel olarak bilinenleri sıralarsak: 

+ Motosiklet hızlanırken manevra hakimiyeti artan bir araçtır. 

+ Motosiklet diğer araçlara göre daha seri / çabuk hızlanan bir araçtır. 

+ Motosiklet diğer araçlara göre manevra kabiliyeti en yüksek araçtır. 


Bu avantajları sürücüsünün yeterliliği ile oluşur ve doğru orantılı olarak artar. 

- Motosiklet yavaşlarken manevra hakimiyeti zayıflayan bir araçtır. 

- Motosiklet fren mesafesi konusunda diğer araçlara üstünlük taşımaz. 

- Motosiklet trafikte en zor görülen / fark edilen araçtır. 

- Motosiklet trafikte takibi en fazla dikkat isteyen araçtır. 

Motosiklet diğer sürücüler tarafından yapacağı hareket en zor tahmin edilebilen araçtır. 


Bu avantajlar ve dezavantajlar sıralandığında; 

Mümkün olduğu durumlarda trafiğin akışı içerisinde, 

diğer araçların hareketlerine bağlı kalmak, 

onların dikkatine teslim olmak yerine, 

insiyatifi ele alacak bir konumlanma ve sürüş tarzı 

daha mantıklı / emniyetli görünür."


En güzeli sanırım buydu.


11.05.2022

Remzi Öztürk 

@Remzi_Usta

https://t.me/TurkiyeMotorcularGrubu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Motosikletimiz için Araç Takip Cihazları (GPS)

Merhaba, Bu yazımızda arkadaşlardan gelen talep üzerine motosikletlerimiz için araç takip cihazlarını inceleyeceğiz. Bu yazıda bunlara kısac...